FILTRIRANJE PRIKAZA

PREHRANA

30.01.2018

Prehrana i sigurnost hrane

Temeljni društveni cilj svake države je da štiti i poboljšava zdravlje i sigurnost svojih građana. Učinkoviti državni sustavi kontrole sigurnosti hrane bitni su za sigurnost i zaštitu zdravlja potrošača. Oni su, također, ključni za jednu zemlju u njezinom nastojanju da obezbijedi sigurnost i kvaliteti hrane koja ulazi u međunarodnu trgovinu, te osigura da je uvezena hrana sukladna zahtjevima sigurnosti potrošača. Novo globalno okruženje za trgovinu hranom postavlja značajne obveze kako zemljama koje uvoze, tako i zemljama koje izvoze, da ojačaju svoje sustave kontrole hrane i sprovode strategije kontrole hrane koje su utemeljene na riziku. Svaka zemlja treba učinkovite mjere za sigurnost proizvoda, kako hrane tako i neprehrambenih proizvoda koji nisu hrana. Navedenim mjerama pretočenim u zakonske propise i provedbom istih u praksi, zemlje štite živote i zdravlje vlastitih građana - potrošača od nesigurnih proizvoda, smanjuju ekonomske štete, osiguravaju sudjelovanje u međunarodnoj trgovini hranom i industrijskim proizvodima, čime doprinose cjelini ekonomskog rasta i razvitka zemlje. Potvrdu provedbe u praksi zemlje dobivaju kroz učinkovit sustav službenih kontrola koje se provode radi provjere pridržavanja propisa.

Ovo je posebice važno za zemlje u razvitku obzirom da one žele postići poboljšanje u oblasti sigurnosti hrane, kvaliteti i prehrani, a što u isto vrijeme zahtijeva i visoku razinu političke predanosti. U mnogim zemljama, učinkovita kontrola hrane je oslabljena zbog postojanja fragmentiranog zakonodavstva, nejasno određenih mjerodavnih tijela, višestrukih mjerodavnosti, nedostatka financijskih sredstava, uz slabosti u nadzoru, monitoringu i provedbi.

Primarna briga EU je da poboljša zdravlje i dobrobit građana putem bolje kvalitete hrane. Kako bi se postigao ovaj cilj, neophodno je, u cijelom lancu hrane, uspostaviti i implementirati djelotvoran sustav kontrole hrane u svim zemljama članicama i zemljama kandidatima. Sustav zahtijeva uspostavu vodećih funkcija i administrativne strukture sa jasno definiranim odgovornostima za pitanja kao što su:

 √ razvitak i implementacija integrirane strategije kontrole hrane;

 √ operativnost programa kontrole hrane;

 √ osiguranje odgovarajućih sredstava i dodjela sredstava;

 √ postavljanje standarda i propisa;

 √ sudjelovanje u međunarodnim aktivnostima vezanim za kontrolu hrane;

 √ razvijanje procedura za krizne situacije;

 √ provedbe analize rizika.

 

U osnovi, tri ključna elementa imaju središnju ulogu u politici sigurnosti hrane:

√ Zakonodavstvo, koje donosi pravila i propisuje odgovornosti koje se moraju poštivati;

√ Subjekti u poslovanju hranom koji bi trebali provoditi ove odredbe i

√ Mjerodavna tijela koja bi trebala vršiti kontrolu implementacije kroz potporu inspektorima na terenu i mreži laboratorija.

Osnovni zakonski okvir u EU dat je Regulativom br. 178/2002 Europskog parlamenta i Vijeća, kojom se utvrđuju opća načela i zahtjevi Zakona o hrani, osniva Europska agencija za sigurnost hrane i utvrđuju postupci o pitanjima sigurnosti hrane. On obuhvata sve faze proizvodnje, prerade i distribucije hrane i hrane za životinje (prehrambeni lanac). Uredbom se utvrđuju zajednička načela i odgovornosti, sredstva za pružanje snažne znanstvene osnove, učinkoviti organizacijski aranžmani i postupci koje podupiru donošenje odluka u pitanjima hrane i hrane za životinje. Zakon o hrani Bosne i Hercegovine ("Službeni glasnik BiH", broj 50/04) je temeljni propis koji u Bosni i Hercegovini regulira područje sigurnosti hrane. Predlagač Zakona o hrani je Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH. Većinu odredbi Zakona o hrani u suradnji s nadležnim institucijama entiteta, Brčko distrikta i kantona, implementira Agencija za sigurnost hrane Bosne i Hercegovine. Agencija za sigurnost hrane je samostalna upravna organizacija koja je započela s radom 2006. godine, a osnovana je Odlukom Vijeća ministara sukladno Zakonu o hrani („Službeni glasnik BiH“, broj 50/04). Sve detaljne informacije o radu ove agencije mogu se dobiti na web stranici agencije: www.fsa.gov.ba .

Osim toga, Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH ima određene mjerodavnosti u sektoru veterinarstva i zaštite bilja, koje, također, u suradnji s mjerodavnim institucijama entiteta, Brčko distrikta i kantona, ostvaruje kroz rad svojih upravnih organizacija; Ureda za veterinarstvo BiH (http://www.vet.gov.ba/) i Uprave za zaštitu zdravlja bilja BiH (http://www.uzzb.gov.ba/).  


Izvozni potencijal poljoprivredne i prehrambene industrije u Bosni i Hercegovini 

Poljoprivredna i prehrambena industrija u Bosni i Hercegovini ima izvozni potencijal za voće i povrće, meso i mesne prerađevine, mlijeko i mliječne proizvode, ribu, med, ljekovito i aromatično bilje, šumske plodove, alkoholna i bezalkoholna pića. 

Vanjskotrgovinska komora BiH je uz potporu Ministarstva vanjske trgovine i ekonomskih odnosu BiH, USAID-a i UNDP-a izradila priručnike:

Prerađivačka industrija

Industrija voća i povrća

Proizvođači voća i povrća

Industrija autohtonih mliječnih proizvoda

Proizvođači vina

Ljekovito, aromatično bilje i šumski plodovi 

Cilj ovih priručnika je promocija poljoprivredne i prehrambene industrije tj. promoviranje bosanskohercegovačke industrije hrane u svijetu. 

Promotivni spot možete pogledati ovdje.