ФИЛТРИРАНЈЕ ПРИКАЗА

ИСХРАНА

30.01.2018

Исхрана и безбједност хране

Основни друштвени циљ сваке државе је да штити и побољшава здравље и сигурност својих грађана. Ефикасни државни системи контроле безбиједности хране битни су за безбиједност и заштиту здравља потрошача. Они су, такође, кључни за једну земљу у њеном настојању да обезбиједи сигурност и квалитет хране која улази у међународну трговину, те осигура да је увезена храна у складу са захтјевима безбиједности потрошача. Ново глобално окружење за трговину храном поставља значајне обавезе како земљама које увозе, тако и земљама које извозе, да ојачају своје системе контроле хране и спроводе стратегије контроле хране које су засноване на ризику. Свака земља треба ефикасне мјере за сигурност производа, како хране тако и непрехрамбених производа који нису храна. Наведеним мјерама преточеним у законске прописе и провођењем истих у пракси, земље штите животе и здравље властитих грађана-потрошача од несигурних производа, смањују економске штете, обезбјеђују учествовање у међународној трговини храном и индустријским производима, чиме доприносе цјелини економског раста и развоја земље. Потврду провођења у пракси земље добијају кроз ефикасан систем службених контрола које се спроводе ради провјере придржавања прописа.

Ово је посебно важно за земље у развоју с обзиром да оне желе постићи побољшање у области безбиједности хране, квалитету и прехрани, а што у исто вријеме захтијева и високи ниво политичке преданости. У многим земљама, ефикасна контрола хране је ослабљена због постојања фрагментираног законодавства, нејасно одређених надлежних тијела, вишеструких надлежности, недостатка финансијских средстава, уз слабости у надзору, мониторингу и провођењу.

Примарна брига ЕУ је да побољша здравље и добробит грађана путем бољег квалитета хране. Како би се постигао овај циљ, неопходно је, у цијелом ланцу хране, успоставити и имплементирати дјелотворан систем контроле хране у свим земљама чланицама и земљама кандидатима. Систем захтијева успостављање водећих функција и административне структуре са јасно дефинисаним одговорностима за питања као што су:

 √ развој и имплементацијa интегрисане стратегије контроле хране;

 √ оперативност програма контроле хране;

 √ осигурање одговарајућих средстава и додјела средстава;

 √ постављање стандарда и прописа;

 √ учествовање у међународним активностима везаним за контролу хране;

 √ развијање процедура за кризне ситуације;

 √ провођења анализе ризика.

 

У основи, три кључна елемента имају централну улогу у политици безбиједности хране:

√ Законодавство, које доноси правила и прописује одговорности које се морају поштовати;

√ Субјекти у пословању храном који би требали проводити ове одредбе и

√ Надлежна тијела која би требала вршити контролу имплементације кроз подршку инспекторима на терену и мрежи лабораторија.

Основни законски оквир у ЕУ дат је Регулативом бр. 178/2002 Европског парламента и Савјета, којом се утврђују општа начела и захтјеви Закона о храни, оснива Европска агенција за безбиједност хране и утврђују поступци у питањима безбиједности хране. Он обухвата све фазе производње, прераде и дистрибуције хране и хране за животиње (прехрамбени ланац). Уредбом се утврђују заједничка начела и одговорности, средства за пружање снажне научне основе, ефикасни организацијски аранжмани и поступци које подупиру доношење одлука у питањима хране и хране за животиње. Закон о храни Босне и Херцеговине („Службени гласник БиХ“, број 50/04) је основни пропис који у Босни и Херцеговини регулише област сигурности хране. Предлагач Закона о храни је Министарство спољне трговине и економских односа БиХ. Већину одредби Закона о храни у сарадњи са надлежним институцијама ентитета, Брчко Дистрикта и кантона, имплементира Агенција за безбиједност хране Босне и Херцеговине. Агенција за безбиједност хране је самостална управна организација која је започела са радом 2006. године, а основана је Одлуком Савјета министара у складу са Законом о храни („Службени гласник БиХ“, број 50/04). Све детаљне информације о раду ове агенције могу се добити на веб страници агенције: www.fsa.gov.ba.

Осим тога, Министарство спољне трговине и економских односа БиХ има одређене надлежности у сектору ветеринарства и заштите биља, које, такође, у сарадњи са надлежним институцијама ентитета, Брчко дистрикта и кантона, остварује кроз рад својих управних организација; Канцеларије за ветеринарство БиХ (http://www.vet.gov.ba/) и Управе БиХ за заштиту здравља биља (http://www.uzzb.gov.ba/).  


Извозни потенцијал пољопривредне и прехрамбене индустрије у Босни и Херцеговини 

Пољопривредна и прехрамбена индустрија у Босни и Херцеговини има извозни потенцијал за воће и поврће, месо и месне прерађевине, млијеко и млијечне производе, рибу, мед, љековито и ароматично биље, шумске плодове, алкохолна и безалкохолна пића. 

Спољнотрговинска комора БиХ је уз подршку Министарства спољне трговине и економских односу БиХ, УСАИД-а и УНДП-а израдила приручнике:

Прерађивачка индустрија

Индустрија воћа и поврћа

Произвођачи воћа и поврћа

Индустрија аутохтоних млијечних производа

Произвођачи вина

Љековито, ароматично биље и шумски плодови 

Циљ ових приручника је промоција пољопривредне и прехрамбене индустрије тј, промовисање босанскохерцеговачке индустрије хране у свијету. 

Промотивни спот можете погледати овдје.