01.02.2018
Босна и Херцеговина и WТО
Процес приступања Босне и Херцеговине Свјетској трговинској организацији (WТО)
Босна и Херцеговина је у потпуности опредијељена за пуну интеграцију своје економије у међународни мултилатерални трговински систем, успостављен у оквиру Свјетске трговинске организације (WТО) и на изградњу свог трговинског законодавства, заснованог на правилима и принципима на којима почива ова организација. У том контексту, један о примарних циљева спољне политике Босне и Херцеговине је њено пуноправно чланство у овој организацији.
Хронолошки преглед активности прије започињања преговора
- 18. маја 1999. године Предсједништво БиХ је прихватило Иницијативу Савјета министара БиХ и донијело Одлуку о покретању преговора за приступање БиХ у WТО и усвојило План активности државних и ентитетских органа, а као носиоца активности одредило Министарство спољне трговине трговине и економских односа БиХ.
- У мају 1999. године Секретаријату WТО достављен званичан захтјев Босне и Херцеговине за приступање у ову организацију.
- 15. јула 1999. године на сједници Генералног Савјета WТО-а, БиХ је добила статус посматрача у овој међународној организацији.
- На истој сједници Установљена је WТО Радна група за БиХ са задатком “да испита захтјев БиХ да приступи Свјетској трговинској организацији у складу са чланом XII Маракешког Споразума о оснивању Свјетске трговинске организације (WТО) и да Генералном Савјету WТО-а достави препоруке које могу укључити инацрт Протокола о приступању”.
- За предсједавајућег WТО Радне групе за БиХ одређен је господин П.Р. Џенкинс (В.Британија). Непосредно прије одржавања трећег круга преговора за новог предсједавајућег именован је амбасадор Иставан Мајор (Мађарска).
- Као основа за отпочињање преговора за приступање БиХ WТО-у, у септембру 2002. године Секретаријату WТО-а је достављен Меморандум о спољнотрговинском режиму БиХ.
Правила за вођење преговора
Као коначни резултат преговора, Босна и Херцеговина треба да приступи “Маракешком споразуму о оснивању Свјетске трговинске организације” укључујући његове Анексе:
- Анекс 1А – Општи споразум о царинама и трговини (GАТТ 1994), са 11 појединачних споразума у области трговине робом:
1. Споразум о пољопривреди;
2. Споразум о примјени СПС мјера;
3. Споразум о примјени члана VI GATT-а 1994 (антидампинг);
4. Споразум о примјени члана VII GATT-а 1994 (царинско вредновање);
5. Споразум о поступку издавања увозних дозвола;
6. Споразум о контроли робе прије испоруке;
7. Споразум о правилима поријекла;
8. Споразум о заштитним мјерама;
9. Споразум о субвенцијама и компензаторним мјерама;
10. Споразум о техничким баријерама трговини;
11. Споразум о трговинским мјерама у области инвестиција политика (TPRM).
Напомена: 22. фебруара 2017. године ступио је на снагу Споразум о олакшавању трговине, који је постао саставни дио Анекса 1А
- Анекс 1Б - Општи споразум о трговини услугама (GATS);
- Анекс 1Ц - Споразум о трговинским аспектима права интелектуалног власништва (TRIPS);
О приступању напријед поменутим споразумима се преговара и треба обезбиједити одговарајуће законодавство усаглашено са овим споразумима.
По окончању преговора БиХ, такође, има обавезу приступања сљедећим Анексима Маракешког споразума о оснивању Свјетске трговинске организације, о којима се не преговара:
- Анекс 2. - Договор о правилима и процедурама за рјешавање трговинских спорова (DSU);
- Анекс 3. - Механизам контроле трговинске политике.
што подразумијева да се безрезервно прихваћају правила рјешавања међународних трговинских спорова у оквиру WТО-а и периодични механизам контроле трговинских политика земаља чланица WТО-а након приступања овој организацији.
Иако преговори за приступање Свјетској трговинској организацији представљају један јединствен процес, исти се условно могу подијелити:
Са становишта предмета преговора на три засебне области:
- Преговори у област трговине робом;
- Преговори у области трговине услугама; и
- Преговори у области заштите права интелектуалне својине.
Са становишта начина вођења преговора, такође на три цјелине:
1. Преговори о спољнотрговинском режиму БиХ - фаза мултилатералних преговора са свим чланицама WТО Радне групе за БиХ (започети 2002. године достављањем Меморандума о спољнотрговинском режиму БиХ);
2. Билатерални преговори о приступу тржишту са заинтересованим чланицама WТО Радне групе за БиХ; и
3. Плурилатерални преговори о домаћој подршци пољопривреди и извозним субвенцијама.
Преговори о спољнотрговинском режиму БиХ
Циљеви преговора о спољнотрговинском режиму БиХ су сљедећи:
- испитивање усклађености бх.законодавства и праксе са WТО правилима и идентификација разлика;
- утврђивање обавеза у погледу усклађивања законодавства и праксе са WТО правилима (измјена постојећих или доношење нових прописа).
Ово је фаза мултилатералних преговора са свим чланицама WТО Радне групе за БиХ који се одвијају у серијама писмених питања и одговора. Испитивање спољнотрговинског режима БиХ започело је 2002. године достављањем Меморандума.
У складу са процедуром, преговори у овом сегменту се одвијају у серијама питања чланица Радне групе у свим областима бх. законодавства у вези са трговином робом и услугама, у циљу испитивања усклађености са правилима и принципима на којима се заснива WТО систем.
Сваки круг питања и одговора БиХ се формално окончава Сједницом WТО Радне групе за Босну и Херцеговину, на којој се резимира стање и евидентирају преостале обавезе. У досадашњем току преговора одржано је 12 (дванаест) кругова преговора. Стање преговора у овој области прати се путем два документа:
- „Легислативни акциони план Босне и Херцеговине“ који представља систематизован преглед:
- усвајања нових закона и подзаконских аката којима би се регулисале поједине области покривене појединачним WТО споразумима;
- усвајања измјена и допуна постојећих прописа у циљу њиховог усклађивања са одредбама WТО споразума;
- формирања нових институција у циљу ефикасније примјене домаћих прописа у складу са правилима WТО;
- успостављања информативних тачака у оквиру институција БиХ ради информисања чланица WТО о прописима и пракси из области техничке регулативе и трговине услугама;
- приступања међународним уговорима и конвенцијама из области права интелектуалне својине.
и
- „Нацрт извјештаја Радне групе за БиХ“ у којем се евидентирају стање и промјене у свим областима у току преговора и формулишу коначне обавезе које ће Босна и Херцеговина преузети након окончања преговора, а које ће бити саставни дио Финалног извјештаја радне групе и Протокола о приступању.
Билатерални преговори о приступу тржишту
Преговори о приступу тржишту представљају дио WТО приступних преговора и истовремено њихову завршну фазу. Овај сегмент преговора започиње када се у претходној фази преговарања постигне значајан напредак на плану усклађивања домаћег законодавства и праксе са правилима и захтјевима које постављају појединачни WТО споразуми, односно које захтјева WТО чланство.
Специфичност преговора о приступу тржишту је да се воде на билатералној основи са заинтересованим чланицама WТО Радне групе.
Билатерални преговори о приступу тржишту обухватају:
а) Преговоре о царинским концесијама у области трговине робом; и
б) Преговоре о преузимању посебних обавеза у области трговине услугама.
Правило је да земља која приступа Свјетској трговинској организацији у завршној фази својих преговора даје одређене уступке у форми царинских концесија (снижавање царина) у области трговине робом, односно путем преузимања посебних обавеза у области трговине услугама, у смислу њихове даље либерализације.
а) Преговори о царинским концесијама и обавезама у области трговине робом укључују преговоре о снижавању царина и преузимању обавезе ограничавања од њиховог будућег повећања. Правило је да су полазна основа за ове преговоре царинске стопе које су тренутно у примјени.
б) Преговори о преузимању посебних обавеза у области трговине услугама укључују преговоре о ограничењима у приступу тржишту за пружање услуга за сва домаћа и страна правна и физичка лица (ограничавање “приступа тржишту”), као и преговоре о ограничењима само за страна правна и физичка лица (ограничавање “националног третмана”).
Ови преговори се воде у складу са CPC класификацијом услуга у 12 сектора и преко 150 подсектора за сва четири облика пружања услуга:
(1) Пружање услуга преко границе;
(2) Коришћење услуга у иностранству;
(3) Пружање услуга путем комерцијалног присуства у земљи; и
(4) Пружање услуга путем присуства физичких лица.
Преговори о домаћој подршци пољопривреди и извозним субвенцијама
Преговори о домаћој подршци пољопривреди и извозним субвенцијама воде се на плурилатералној основи са заинтересованим чланицама Радне групе. Суштина ових преговора је у утврђивању висине (нивоа) субвенција које се одобравају кроз мјере које спадају у групу за које постоји обавеза смањења уколико прелазе de minimis подршку (5 -10 % од укупне приозводње).
Преговори у овој области се воде на бази документа под називом “Информација о домаћој подршци и извозним субвенцијама у пољопривреди за најповољнији трогодишњи период” (WТ/АCC/4).
Овај документ садржи преглед сљедећих мјера у области подршке домаћој пољопривредој производњи за посматрани период:
- Мјере изузете од обавезе смањења које укључују:
а)“Green Box” мјере;
б) мјере које се односе на “Развојне програме” у пољопривреди; и
ц) мјере које се односе на директна плаћања кроз програме ограничавања производње.
2. Мјере за које постоји обавеза смањења уколико прелазе de minimis подршку (5 -10 % од укупне приозводње) и калкулацију АМS-а (Укупна мјера подршке).
3. Мјере које представљају директне извозне субвенције.
ТРЕНУТНО СТАЊЕ ПРЕГОВОРА
Мултилатерални преговори о спољнотрговинском режиму БиХ
- “Легислативни акциони план” реализован у потпуности;
- Секретаријат WТО-а припремио ажурирану верзију Нацрта извјештаја о приступању (Draft Working Paty Report–DWPR).
Документи прослијеђени чланицама WТО Радне групе за БиХ, као предуслов за заказивање XIII сједнице Радне групе
Билатерални преговори о приступу тржишту у области роба и услуга
- Преговори у овој области су у потпуности окончани са четрнаест земаља, билатерални протоколи потписани са Канадом, Норвешком, Јапаном, Кином, Швајцарском, Ел Салвадором, Хондурасом, Доминиканском Републиком, ЕУ, Индијом, Корејом, Мексиком, Еквадором и Панамом.
- Преговори са САД су окончани, текст билатералног Протокола усаглашен, очекује се договор о датуму потписивања;
- Преговори у овој области још увијек активни са Бразилом, Украјином и Руском Федерацијом.
Плурилатерални преговори о домаћој подршци пољопривреди
Закључно са XII сједницом Радне групе, преговори у овој области су завршени. Предстоји формална верификација постигнутих резултата преговора на XIII сједници Радне групе.