01.02.2018

Босна и Херцеговина и WТО

wtowto_meet

Процес приступања Босне и Херцеговине Свјетској трговинској организацији (WТО) 

Босна и Херцеговина је у потпуности опредијељена за пуну интеграцију своје економије у међународни мултилатерални трговински систем, успостављен у оквиру Свјетске трговинске организације (WТО) и на изградњу свог трговинског законодавства, заснованог на правилима и принципима на којима почива ова организација. У том контексту,  један о примарних циљева спољне политике Босне и Херцеговине је њено пуноправно чланство у овој организацији.

Хронолошки преглед активности прије започињања преговора 

  • 18. маја 1999. године Предсједништво БиХ је прихватило Иницијативу Савјета министара БиХ и донијело Одлуку о покретању преговора за приступање БиХ у WТО и усвојило План активности државних и ентитетских органа, а као носиоца активности одредило Министарство спољне трговине  трговине и економских односа БиХ.
  • У мају 1999. године Секретаријату WТО достављен званичан захтјев Босне и Херцеговине за приступање у ову организацију.
  • 15. јула 1999. године на сједници Генералног Савјета WТО-а, БиХ је добила статус посматрача у овој међународној организацији. 
  •  На истој сједници Установљена је WТО Радна група за БиХ  са задатком “да испита захтјев БиХ да приступи Свјетској трговинској организацији у складу са  чланом XII Маракешког Споразума о оснивању Свјетске трговинске организације (WТО) и да Генералном Савјету WТО-а достави препоруке које могу укључити инацрт Протокола о приступању”. 
  • За предсједавајућег WТО Радне групе за БиХ одређен је господин П.Р. Џенкинс (В.Британија). Непосредно прије одржавања трећег круга преговора за новог  предсједавајућег именован је амбасадор Иставан Мајор (Мађарска). 
  • Као основа за отпочињање преговора за приступање БиХ WТО-у, у септембру 2002. године Секретаријату WТО-а је достављен Меморандум о спољнотрговинском режиму БиХ.  

Правила за вођење преговора 

Као коначни резултат преговора, Босна и Херцеговина треба да приступи “Маракешком споразуму о оснивању Свјетске трговинске организације” укључујући његове Анексе:

  • Анекс 1А – Општи споразум о царинама и трговини (GАТТ 1994), са 11 појединачних споразума у области  трговине робом: 

1. Споразум о пољопривреди;

2. Споразум о примјени СПС мјера;

3. Споразум о примјени члана VI GATT-а 1994 (антидампинг);

4. Споразум о примјени члана VII GATT-а 1994 (царинско вредновање);

5. Споразум о поступку издавања увозних дозвола;

6. Споразум о контроли робе прије испоруке;

7. Споразум о правилима поријекла;

8. Споразум о заштитним мјерама;

9. Споразум о субвенцијама и компензаторним мјерама;

10. Споразум о техничким баријерама трговини;

11. Споразум о трговинским мјерама у области инвестиција политика (TPRM).

 

Напомена: 22.  фебруара 2017. године ступио је на снагу Споразум о олакшавању трговине, који је постао саставни дио Анекса 1А

  •  Анекс 1Б - Општи споразум о трговини услугама (GATS); 
  • Анекс 1Ц - Споразум о трговинским аспектима права интелектуалног  власништва (TRIPS);

О приступању напријед поменутим споразумима се преговара и треба обезбиједити одговарајуће законодавство усаглашено са овим споразумима.

По окончању преговора БиХ, такође, има обавезу приступања сљедећим Анексима Маракешког споразума о оснивању Свјетске трговинске организације, о којима се не преговара:

  •  Анекс 2. - Договор о правилима и процедурама за рјешавање трговинских спорова (DSU);
  • Анекс 3. - Механизам контроле трговинске политике.   

што подразумијева да се безрезервно прихваћају правила рјешавања међународних трговинских спорова у оквиру WТО-а и периодични механизам контроле трговинских политика земаља чланица WТО-а након приступања овој организацији.

Иако преговори за приступање Свјетској трговинској организацији представљају један јединствен процес, исти се условно могу подијелити:

Са становишта предмета преговора на три засебне области:

- Преговори у област трговине робом;

- Преговори у области трговине услугама;  и

- Преговори у области заштите права интелектуалне својине.

 

Са становишта начина вођења преговора, такође на три цјелине:

1.   Преговори о спољнотрговинском режиму БиХ - фаза мултилатералних преговора са свим чланицама WТО Радне групе за БиХ (започети 2002. године достављањем  Меморандума о спољнотрговинском режиму БиХ);

2. Билатерални преговори о приступу тржишту са заинтересованим чланицама WТО Радне групе за БиХ; и

3. Плурилатерални преговори о домаћој подршци пољопривреди и извозним субвенцијама. 

Преговори о спољнотрговинском  режиму БиХ 

Циљеви преговора о спољнотрговинском  режиму БиХ су сљедећи: 

  • испитивање усклађености бх.законодавства и праксе са WТО правилима и идентификација разлика;
  • утврђивање обавеза у погледу усклађивања законодавства и праксе са WТО правилима (измјена постојећих или доношење нових прописа). 

Ово је фаза мултилатералних преговора са свим чланицама WТО Радне групе за БиХ који се одвијају у серијама писмених питања и одговора. Испитивање спољнотрговинског режима БиХ започело је 2002. године достављањем Меморандума. 

У складу са процедуром, преговори у овом сегменту се одвијају у серијама питања чланица Радне групе у свим областима бх. законодавства у вези са трговином робом и услугама, у циљу испитивања усклађености са  правилима и принципима на којима се заснива WТО систем.

Сваки круг питања и одговора БиХ се формално окончава Сједницом WТО Радне групе за Босну и Херцеговину, на којој се резимира стање и евидентирају преостале обавезе. У досадашњем току преговора одржано је  12 (дванаест) кругова преговора. Стање преговора у овој области прати се путем два документа:

  • „Легислативни акциони план Босне и Херцеговине“ који  представља систематизован преглед:
    • усвајања нових закона и подзаконских аката којима би се регулисале поједине области покривене појединачним WТО споразумима;
    • усвајања измјена и допуна постојећих прописа у циљу њиховог усклађивања са одредбама WТО споразума;
    • формирања нових институција у циљу ефикасније примјене домаћих прописа у складу са правилима WТО;
    • успостављања информативних тачака у оквиру институција БиХ ради информисања чланица WТО о прописима и пракси из области техничке регулативе и трговине услугама;
    • приступања међународним уговорима и конвенцијама из области права интелектуалне својине.

и

  • „Нацрт извјештаја Радне групе за БиХ“ у којем се евидентирају стање и промјене у свим областима у току преговора и формулишу коначне обавезе које ће Босна и Херцеговина преузети након окончања преговора, а које ће бити саставни дио Финалног извјештаја радне групе и Протокола о приступању. 

Билатерални преговори о приступу тржишту 

Преговори о приступу тржишту представљају дио WТО приступних преговора и истовремено њихову завршну фазу. Овај сегмент преговора започиње када се у претходној фази преговарања постигне значајан напредак на плану усклађивања домаћег законодавства и праксе са правилима и захтјевима које постављају појединачни WТО споразуми, односно које захтјева WТО чланство. 

Специфичност преговора о приступу тржишту је да се воде на билатералној основи са заинтересованим чланицама WТО Радне групе. 

Билатерални преговори о приступу тржишту обухватају:

а) Преговоре о царинским концесијама у области трговине робом;  и

б) Преговоре о преузимању посебних обавеза у области трговине услугама. 

Правило је да земља која приступа Свјетској трговинској организацији у завршној фази својих преговора даје одређене уступке у форми царинских концесија (снижавање царина) у области трговине робом, односно путем преузимања посебних обавеза у области трговине услугама, у смислу њихове даље либерализације.  

а) Преговори о царинским концесијама и обавезама у области трговине робом укључују преговоре о снижавању царина и преузимању обавезе ограничавања од њиховог будућег повећања. Правило је да су полазна основа за ове преговоре царинске стопе које су тренутно у примјени.

б) Преговори о преузимању посебних обавеза у области трговине услугама укључују преговоре о ограничењима у приступу тржишту за пружање услуга за сва домаћа и страна правна и физичка лица (ограничавање “приступа тржишту”), као и преговоре о ограничењима само за страна правна и физичка лица (ограничавање “националног третмана”).

Ови преговори се воде у складу са CPC класификацијом услуга у 12 сектора и преко 150 подсектора  за сва четири облика пружања услуга:

(1) Пружање услуга преко границе;

(2) Коришћење услуга у иностранству;

(3) Пружање услуга путем комерцијалног присуства у земљи;   и

(4) Пружање услуга путем присуства физичких лица. 

Преговори о домаћој подршци пољопривреди и извозним субвенцијама

Преговори о домаћој подршци пољопривреди и извозним субвенцијама воде се на плурилатералној основи са заинтересованим чланицама Радне групе. Суштина ових преговора је у утврђивању висине (нивоа) субвенција које се одобравају кроз мјере које спадају у групу  за које постоји обавеза смањења уколико прелазе de minimis подршку  (5 -10  % од укупне приозводње). 

Преговори у овој области се воде на бази документа под називом “Информација о домаћој подршци и извозним субвенцијама у пољопривреди за најповољнији трогодишњи период” (WТ/АCC/4). 

Овај документ садржи преглед сљедећих мјера у области подршке домаћој пољопривредој производњи за посматрани период: 

  1. Мјере изузете од обавезе смањења које укључују: 

а)“Green Box” мјере;

б) мјере које се односе на “Развојне програме” у пољопривреди; и

ц) мјере које се односе на директна плаћања кроз програме ограничавања производње.

2. Мјере за које постоји обавеза смањења уколико прелазе de minimis подршку  (5 -10  % од укупне приозводње) и калкулацију АМS-а (Укупна мјера подршке).

     3. Мјере које представљају директне извозне субвенције.

ТРЕНУТНО СТАЊЕ ПРЕГОВОРА

Мултилатерални преговори о спољнотрговинском режиму БиХ

  • “Легислативни акциони план” реализован у потпуности;
  • Секретаријат WТО-а припремио ажурирану верзију Нацрта извјештаја о приступању (Draft Working Paty Report–DWPR). 

Документи прослијеђени чланицама WТО Радне групе за БиХ, као предуслов за заказивање XIII сједнице Радне групе

 Билатерални преговори о приступу тржишту у области роба и услуга  

  • Преговори у овој области су у потпуности окончани са четрнаест земаља, билатерални протоколи потписани са Канадом, Норвешком, Јапаном, Кином, Швајцарском, Ел Салвадором, Хондурасом, Доминиканском Републиком, ЕУ, Индијом, Корејом, Мексиком, Еквадором и Панамом. 
  • Преговори са САД су окончани, текст билатералног Протокола усаглашен, очекује се договор о датуму потписивања;
  • Преговори у овој области  још увијек активни са Бразилом, Украјином и Руском Федерацијом. 

 Плурилатерални преговори о домаћој подршци пољопривреди

Закључно са XII сједницом Радне групе, преговори у овој области су завршени. Предстоји формална верификација постигнутих резултата преговора на XIII сједници Радне групе.